31890361_1847698631940402_6045404960064012288_n

Κάνοντας κάποιος μια γρήγορη αναζήτηση στο διαδίκτυο για την σχέση γονέων και προπονητών, εύκολα μπορεί να διαπιστώσει ότι υπάρχουν αρκετά άρθρα για την εν γένει συμπεριφορά των γονέων εντός και εκτός γηπέδου, καθώς και για το ποιούς άτυπους κανόνες θα πρέπει να τηρούν ώστε να επέλθει ένα θετικό αποτέλεσμα στην αγωνιστική και μη συμπεριφορά των παιδιών-αθλητών.

Τι γίνεται όμως με ένα μείζον κατά την γνώμη μου θέμα στην σχέση προπονητών γονέων; Θα πρέπει να υπάρχει απόσταση στην σχέση τους και αποστασιοποίηση του γονέα από τις αθλητικές δραστηριότητες του παιδιού, μια επιλογή γεμάτη “ασφάλεια” θεωρητικά για τον προπονητή καθότι ο ίδιος  θα εργάζεται χωρίς την παραμικρή ενόχληση του γονέα;  Ή μήπως να επιδιώκεται μια πιο κοντινή προσέγγιση με στόχο την ενεργοποιήση του ίδιου του γονέα με ότι θετικό και αρνητικό συνεπάγεται;

Αρχικά να τονίσουμε πως η αναφορά γίνεται για μικρές ακαδημίες ερασιτεχνικών και μη  σωματείων, όχι μεγάλων ΠΑΕ και μεγάλων ακαδημιών του εξωτερικού όπου εκεί ο τρόπος λειτουργίας και οργάνωσης είναι εντελώς διαφορετικός.

Ας δούμε μερικά από τα πλεονεκτήματα που ενδεχομένως να προσφέρει μια συνεργασία προπονητή – γονέα:

  • Επικοινωνία (ανταλλαγή απόψεων και εξεύρεση λύσεων σε ζητήματα της ακαδημίας, νέες προτάσεις και ιδέες)
  • Επίλυση συγκρούσεων (προπονητή-αθλητή, προπονητή-γονέα) σε θέματα αγωνιστικής συμπεριφοράς αλλα και εξωγηπεδικής ζωής. Ακόμη και γονέα-αθλητή αν ο πρώτος εκφράσει με τον κατάλληλο τρόπο τους προβληματισμούς του για το παιδί στον προπονητή.
  • Ηθική και ψυχολογική στήριξη, π.χ πίεση για επίτευξη αποτελεσμάτων, διαχείριση άγχους, επίθεση από γονείς ή αντιπάλους
  • Βοήθεια στην οργάνωση δραστηριοτήτων (αγωνιστικές υποχρεώσεις, οργάνωση ταξιδιών,τουρνουά, εκδηλώσεις ακαδημίας)
  • Οικονομική βοήθεια (πέραν των μηνιαίων συνδρομών, προσέλκυση χορηγών μέσω τρίτων). Επίσης μπορεί να εφαρμοσθεί  μια μορφή ανταποδοτικότητας της ακαδημίας π.χ προσφορά από γονέα επιχειρηματία μιας έκπτωσης στην επιχείρηση του με σκοπό την διαφήμιση αυτής στους αθλητές και τους υπόλοιπους γονείς.
  • Προώθηση θετικών προτύπων και γενικότερης λειτουργίας της ακαδημίας διαμέσου επικοινωνίας και διαφήμισης με άλλους γονείς και μέσα, π.χ οι γονείς και τα παιδιά να φοράνε μπλουζάκια με λογότυπα σε παιχνίδια, ανάρτηση φωτογραφιών σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, προώθηση με ημερίδες σε σχολεία, διαφήμιση σε ΜΜΕ κ.α.

Βέβαια υπάρχουν και τα προβλήματα που ίσως προκύψουν με την κοντινή σχέση ή με την αποστασιοποίηση του γονέα:

  • Παραβίαση “κόκκινων” γραμμών προπονητή αν οι δυο τους έρθουν πολύ κοντά π.χ σε θέματα αγωνιστικής συμπεριφοράς παικτών δίνοντας οδηγίες παράλληλα με τον προπονητή ή ακόμη και επίπληξη άλλων γονέων
  • Δημιουργία των γνωστών σε όλους μας προπονητών “εξέδρας” (λόγω της απόστασης που θα νιώθει ο γονέας με αποτέλεσμα να ενεργεί κατά βούληση)
  • Άσκηση λεκτικής και ψυχολογικής βίας προς προπονητή, αθλητή, αλλά και προς τους υπόλοιπους γονείς και παράγοντες του αθλήματος π.χ. εξύβριση αντιπάλων, διαιτήτη, συνεχείς διαμαρτυρίες την ώρα του παιχνιδιού, άσκηση κριτικής για το αποτέλεσμα. Σε ακραίες περιπτώσεις έχουμε συναντήσει και φαινόμενα βιαιοπραγίας.
  • Ελλιπής εποικοινωνία με αποτέλεσμα την μη επίλυση συγκρούσεων, την δημιουργία παρεξηγήσεων και “θορύβου” στις σχέσεις προπονητή γονέα, π.χ. αν σε κάποιο γονέα έχει μεταφερθεί από τρίτους, εσφαλμένα, μια λάθος εντύπωση του προπονητή προς το πρόσωπο του ή το παιδί του, τότε λόγω της απόστασης που  υπάρχει να δημιουργηθεί μια παρεξήγηση.
  • Έλλειψη ενδιαφέροντος για την πορεία της ακαδημίας ακόμη και του ίδιου του παιδιού.

Πως μπορεί όμως να επιτευχθεί ένα θετικό αποέλεσμα στην  σχέση αυτή;

Ποιος είναι ο υπεύθυνος και πότε μπορεί να γίνει η εφαρμογή ενός πλάνου;

Μοναδικός αρμόδιος για όλα αυτά είναι ο ίδιος ο προπονητής ή ο τεχνικός διευθυντής της ακαδημίας, οι οποίοι μέσα από συνεχή εποικοινωνία και συγκεντρώσεις, θα πρέπει να ενημερώνουν τους γονείς για την πορεία των παιδιών και της ακαδημίας γενικότερα. Ο καταμερισμός αρμοδιοτήτων και καθηκόντων με στόχο την παροχή κινήτρων προς τους γονείς  είναι απαραίτητος, π.χ. συγκέντρωση συνδρομών, ενημέρωση γονέων, ορισμός υπευθύνων τμημάτων, οργάνωση ταξιδιών, αυτοπροβολή κ.α.  Οι συγκεντρώσεις θα πρέπει να γίνονται σε τακτά χρονικά διαστήματα, ενώ στην αρχή και το τέλος της χρονιάς θα πρέπει να γίνεται ο αρχικός προγραμματισμός και ο απολογισμός αντίστοιχα.

Στην δική μας ακαδημία βρίσκεται σε εφαρμογή το παραπάνω πλάνο με ενεργοποίηση των γονέων σε όλους τους τομείς (οικονομικό-οργανωτικό-προβολή) με θετικά έως τώρα αποτελέσματα. Η ακαδημία μας πρεσβεύει και προωθεί τον σεβασμό και το δίκαιο παιχνίδι προς όλα τα παιδιά-αθλητές. Αρωγοί-στυλοβάτες στην προσπάθεια αυτή είναι οι ίδιοι οι γονείς των παιδιών. Επιδίωξη μας είναι η δημιουργία φιλάθλων που θα ενεργούν με γνώμονα τα αθλητικά ιδεώδη και κύριο στόχο την εξάλειψη όλων των μορφών βίας από τον αθλητισμό.

Η σχέση αυτή πρέπει να είναι αμφίδρομη και να εξαρτάται απο την  αμοιβαία κατανόηση των αρμοδιοτήτων προπονητών και γονέων, καθώς επίσης από τον  αλληλοσεβασμό και την αλληλοεκτίμηση.

Νούς υγιής εν σώματι υγιεί…!

Γκάιδας Δημήτρης                               Προπονητής ποδοσφαίρου Ακαδημιών ΙΑΛΥΣΟΣ ΡΟΔΟΥ                                                                       Προπονητής Φυσικής Κατάστασης ΙΑΛΥΣΟΣ ΡΟΔΟΥ                                                                               Απόφοιτος ΤΕΦΑΑ Αθηνών                                                                       Κάτοχος διπλώματος UEFA A

 

Advertisements